مفهوم شناسی ثبات‌قدم فردی و جمعی از منظر تربیت قرآنی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران.

3 استادیار گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی دانشگاه امام صادق پردیس خواهران، تهران، ایران.

10.30497/esi.2025.247018.1842

چکیده

هدف این پژوهش، مفهوم شناسی ثبات‌قدم فردی و جمعی از منظر تربیت قرآنی است. روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی است و تحلیل داده‌ها به کمک روش تحلیل مضمون انجام شد. جامعه آماری پژوهش 389 آیه قرآن کریم با واژگان مرتبط با ثبات قدم بود. با روش نمونه‌گیری هدفمند، 34 آیه نمونه پژوهش را تشکیل دادند. پژوهش نشانگر شش مضمون کلیدی به عنوان مولفه‌های ثبات‌قدم در تربیت وحیانی است: ایمان و امید به عوامل غیبی، شجاعت و خطرپذیری، تمرکز برداشته‌ها، قوت اراده، بزرگی و اهمیت هدف، فضای انگیزشی و وحدت‌بخش. بر این اساس تعریف ثبات‌قدم عبارت است از " تداوم حرکت به سمت هدف بلندمدت به گونه ای که فرد در مسیر رسیدن به آن مهم ، دارای نشاط روحی توامان با پذیرش رنج‌ها است و در موقعیت تحریک کننده به ترک عمل، پایدار مانده و با شوق، اراده قوی و باور به نصرت الهی تمامیت تلاش خود را بکار می‌گیرد." ثبات‌قدم درتربیت قرآنی دارای دو بعد فردی و جمعی است که در مفهوم جمعی تربیت به گونه ای در افراد رقم می خورد که با سه شاخصه اشتیاق فراگیر، الگوگیری از اهل استقامت، هم‌افزایی بردبارانه و محبت‌محور، ضعف‌ها به کمک توان جمعی جبران گردیده و حرکت تا تحقق هدف مداومت خواهد داشت .

کلیدواژه‌ها

موضوعات