1
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز
10.30497/esi.2025.246511.1796
چکیده
برطبق سند تحول بنیادین نقش مربی بهعنوان هدایتکننده و اسوهای امین و بصیر در فرایند تعلیموتربیت و مؤثرترین عنصر در تحقق مأموریتهای نظام تعلیموتربیت رسمی کشور، از اهمیتی بسزا برخوردار است. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای مربی و متربی در رویکرد تعلیم و تربیت مبتنی بر حیات طیبه بود. مطالعه با بهره گیری از رویکرد پژوهش کیفی و با روش تحلیل محتوای کیفی از نوع استقرایی انجام شد. در این پژوهش، متون اسلامی (قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه) و همچنین اسناد بالادستی موردتوجه بود که نمونه با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شد. برای اعتباریابی داده های کیفی از معیار قابل قبول و معتبر بودن استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که مربی در برنامه درسی مبتنی بر رویکرد حیات طیبه تسهیلگر و هدایتگر و روشنگر فرآیند تعلیم و تربیت بوده و به عنوان عامل و الگوی اخلاقی، معنوی، فکری، علمی و رفتاری شناخته میشود. وی دارای ارتباطات استعلایی و تعالی بخش با متربیان بوده و از ویژگی محبوبیت و مقبولیت برخوردار است. مربی کارگزار فکور و اندیشه ورز سعی در ارتقای صفات حرفه ای خود دارد. از سوی دیگر متربی به عنوان یادگیرنده فعال و اخلاق مدار دارای نیروی اختیار و مسئولیت پذیر در فرآیند تربیت شناخته میشود. نتایج پژوهش بر ایجاد یک دیدگاه جامع و مبتنی بر حیات طیبه در خصوص ویژگیهای مربی و متربی با توجه به نقش الگویی پیامبران و امامان، در شکلدهی شخصیت و رفتار انسانها تاکید دارد.
دیمه کار, فرزانه و مرزوقی, رحمت الله . (1403). ویژگی های مربی و متربی در رویکرد تعلیم و تربیت مبتنی بر رهیافت حیات طیبه. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, (), -. doi: 10.30497/esi.2025.246511.1796
MLA
دیمه کار, فرزانه , و مرزوقی, رحمت الله . "ویژگی های مربی و متربی در رویکرد تعلیم و تربیت مبتنی بر رهیافت حیات طیبه", علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, , , 1403, -. doi: 10.30497/esi.2025.246511.1796
HARVARD
دیمه کار, فرزانه, مرزوقی, رحمت الله. (1403). 'ویژگی های مربی و متربی در رویکرد تعلیم و تربیت مبتنی بر رهیافت حیات طیبه', علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, (), pp. -. doi: 10.30497/esi.2025.246511.1796
CHICAGO
فرزانه دیمه کار و رحمت الله مرزوقی, "ویژگی های مربی و متربی در رویکرد تعلیم و تربیت مبتنی بر رهیافت حیات طیبه," علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, (1403): -, doi: 10.30497/esi.2025.246511.1796
VANCOUVER
دیمه کار, فرزانه, مرزوقی, رحمت الله. ویژگی های مربی و متربی در رویکرد تعلیم و تربیت مبتنی بر رهیافت حیات طیبه. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, 1403; (): -. doi: 10.30497/esi.2025.246511.1796