آوری، سلیمان؛ حسینیخواه، علی؛ و علیعسگری، مجید (۱۳۹۹). تبیین و تحلیل عناصر یادگیری و جایگاه کودکان و تسهیلگران در مدارس طبیعت. مدیریت مدرسه، ۸(۱)، ۱-۲۳.
الزهرا روحی، زهره؛ شبیری، سیدمحمد؛ لاریجانی، مریم؛ و میکائیلی، علیرضا (۱۳۹۸). بررسی اثرات تأسیس مدارس طبیعت در زیستپذیری شهری با استفاده از تکنیک دلفی، نمونه موردی پارک پردیسان تهران. پژوهشهای بومشناسی شهری، ۱۰(۱)، ۱۳۵-۱۵۰.
بیات، موسی؛ و حسام، فرحناز (۱۳۹۸). در باب سازوکارهای حقوقی و قانونی تأسیس و اداره «مدارس طبیعت». تهران، ایران: مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
حیدری، آرش (۱۴۰۱). جریان زندگی. یادداشت ماه در تارنمای انجمن جامعهشناسی ایران. بازیابی شده در ۱۴۰۳/۱۰/۱۸. در دسترس از:
خادمی اشکذری، ملوک؛ و مفردنژاد، ناهید (۱۳۹۸). مقایسه نظریه ذهن، انگیزش پیشرفت تحصیلی و رفتار اجتماعی در کودکان مدارس طبیعت و عادی با کنترل وضعیت اجتماعی-اقتصادی. آموزش محیطزیست و توسعه پایدار، ۷(۳)، ۲۳-۳۴.
درنینگ، آلن تین (۱۳۸۷). چقدر کافیست؟ جامعه مصرفی و آینده زمین. (عبدالحسین وهابزاده، مترجم). مشهد: انتشارات جهاد دانشگاهی.
رام، سمیه؛ مهرمحمدی، محمود؛ صادقزاده قمصری؛ علیرضا؛ و طلایی، ابراهیم (۱۳۹۶). تبیین مفهوم تقوا از منظر انسانشناختی با تأملی در آیات قرآن و دلالتهای آن در پرورش تقوا. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت، ۷(۱)، ۱۰۳- ۱۲۵.
روسو، ژان ژاک (۱۳۴۸). امیل (یا آموزشوپرورش). (عین سبحانی، مترجم). تهران: مؤسسه مطبوعاتی فرخی.
سلیمانی، فرزانه؛ سلیمانی، نادر؛ اجمالی، اختر؛ و شعباننژاد خاص، رضا (۱۳۹۸). ارائه مدلی برای توسعه مدارس طبیعت در ایران: نظریه دادهبنیاد. مدیریت مدرسه، ۳(۷)، ۱۰۳-۱۲۳.
شکوهی، غلامحسین (۱۳۹۸). مبانی و اصول آموزشوپرورش. مشهد: بهنشر. انتشارات آستان قدس رضوی.
علمالهدی، جمیله (۱۳۸۸). نظریه اسلامی تعلیم و تربیت. تهران: دانشگاه امامصادق علیهالسلام و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
علمالهدی، جمیله (۱۳۹۸). نظریه اسلامی رشد. تهران: دانشگاه شهید بهشتی و شورایعالی انقلاب فرهنگی.
کارتون، راشل (۱۴۰۱). بهار خاموش. (عبدالحسین وهابزاده، مترجم). مشهد: انتشارات جهاد دانشگاهی.
کان، پیتر؛ و کلرت، استفن (۱۳۹۷). کودک و طبیعت: درسنامه مدرسه طبیعت، (عبدالحسین وهابزاده و آرش حسینیان، مترجمان). مشهد: انتشارات جهاد دانشگاهی.
گال، مردیت؛ بورگ، والتر؛ و گال، جویس (۱۴۰۳). روشهای تحقیق کمّی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. (احمدرضا نصر، مترجم). (جلد ۲). تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
گودال، جین (۱۳۹۵). در سایه انسان. (حمید حسینی و عبدالحسین وهابزاده، مترجمان). مشهد: صحرا شرق.
مایر، ارنست (۱۴۰۳ الف). چیستی تکامل. (مهدی صادقی، مترجم). تهران: نشر نی.
مایر، فردریک (۱۴۰۳ ب). تاریخ اندیشههای تربیتی. (جلد 1). (علیاصغر فیاض، مترجم). تهران: سمت.
مددپور، محمد (۱۳۷۵). دیدار بینی. تهران: حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی.
معاونت آموزش و پژوهش سازمان محیطزیست (۱۳۹۴). منشور مدارس جامع محیطزیستی (جم): بنیانهای نظری و شیوهنامه اجرایی. (ویرایش 6). تهران: دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست.
مقداری، صدیقه سادات؛ و یوسفی، معصومه (۱۴۰۱). تحلیل گفتمان انتقادی متون تبلیغاتی مدارس طبیعت: با رویکرد زبانشناسی زیستمحیطی. جستارهای زبانی، ۱۳(۱)، ۹۹-۱۲۷.
نساجی، مهدی (۱۳۹۹). گذر از خدای رخنه پوش؛ تأملاتی بر چالشهای علم و دین. قم: نگاهی دوباره.
نوبانگ اندیشه (۱۴۰۰). کارگاه مقدماتی تسهیلگری کودک و طبیعت؛ نظر در عمل. مشهد: مدرسه طبیعت باغ شبنم.
وهابزاده، عبدالحسین (۱۳۹۴). مستند زنگ طبیعت. قابل دسترس از: https://chaharrah.tv/vahabzadeh-1392-doc/
وهابزاده، عبدالحسین (۱۳۹۵ الف). سخنرانی دومین همایش ملی کودک و طبیعت. قابل دسترس از: https://t.me/madresehtabiat/222
وهابزاده، عبدالحسین (۱۳۹۵ ب). سخنرانی قابل دسترس از: https://www.aparat.com/v/x4706nd
وهابزاده، عبدالحسین (۱۳۹۷). مقدمه مترجم در کودک و طبیعت: درسنامه مدرسه طبیعت. مشهد: انتشارات جهاد دانشگاهی.
وهابزاده، عبدالحسین (۱۳۹۸ الف). تجربه طبیعت در کودکی. فصلنامه طبیعت و محیطزیست صنوبر، ۳(۹)، ۱-۵.
وهابزاده، عبدالحسین (۱۳۹۸ ب). مقدمه مترجم در مقدمهای بر اکولوژی رفتار. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.
وهابزاده، عبدالحسین (۱۴۰۳). کانال مدرسه طبیعت، https://t.me/madresehtabiat
ویلسون، روث (۱۳۹۵). طبیعت و کودک خردسال: راهنمای عمل مدارس طبیعت. (عبدالحسین وهابزاده، مترجم). مشهد: انتشارات صحرا شرق
ویلسون، ادوارد (۱۳۹۸). در جستوجوی طبیعت: غریزه زیستگرایی. (کاوه فیضاللهی، مترجم). تهران: نشر نو.
تایلند، هلموت (۱۳۸۲). فردریش فروبل. (یوسف اردبیلی، مترجم). نمای تربیت، ۱۸(۱۹)، ۵۷۳-۵۹۶.
همتیفر، مجتبی؛ و جاویدی جعفرآبادی کلاته، طاهره (۱۳۹۶). بررسی تطبیقی سرشت انسان در دیدگاه روسو و آیتالله شاهآبادی، فلسفه تربیت، ۲(۱)، ۹۱-۱۱۴.
Creswell, John Ward and Creswell, John David(2022). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. sage publication.
Floom, R., & Janzen, M. (2020). A Critique of a Child-Centered Curriculum. Journal of Childhood Studies, 56–64. https://doi.org/10.18357/JCS00019401/
Gray, Peter.(2013). Play as Preparation for Learning and Life. American Journal of Play, 5(3), 271-292.
Gutek, G.L. (1988). Philosophical and ideological perspectives on education. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Henward, A. S., Tauaa, M., & Turituri, R. (2019). Contextualizing child-centeredness: Lessons from an American Samoan Head Start. Policy Futures in Education, 17(3), 383-401. https://doi.org/10.1177/1478210318813249/
Mili (2018), Pedagogical Reform in Indian School Education: Examining the Child-centred Approach,
Journal of Philosophy of Education, Volume 52, Issue 3, August 2018, Pages 533–547,
https://doi.org/10.1111/1467-9752.12322/
Priya, A. (2021), Case Study Methodology of Qualitative Research: Key Attributes and Navigating the Conundrums in Its Application.
Sociological Bulletin, 70, 94-110.
https://doi.org/10.1177/0038022920970318/
Ram, S. (2022). Comparative Comparison of Self-control and Piety from the Perspective of Psychology and Islamic Education. Journal of Philosophical Investigations, 16(41), 102-119. doi: 10.22034/jpiut.2022.52517.3290/
Smail, A. (2014). Rediscovering the teacher within Indian child-centred pedagogy: implications for the global Child-Centred Approach.
Compare: A Journal of Comparative and International Education,
44(4), 613–633.
https://doi.org/10.1080/03057925.2013.817225/
Tzuo, P. W. (2007). The Tension between Teacher Control and Children’s Freedom in a Child-Centered Classroom: Resolving the Practical Dilemma through a Closer Look at the Related Theories.
Early Childhood Education Journal, 35, 33-39.
https://doi.org/10.1007/s10643-007-0166-7/
Veraksa, N., Sheridan, S., & Colliver, Y. (2023). Balancing child-centred with teacher-directed approaches to early education: Incorporating young children’s perspectives.
Pedagogy, Culture & Society,
31(5), 915–932.
https://doi.org/10.1080/14681366.2021.1955736/
Wilson, Ruth.(2019).What is Nature? The International Journal of Early Childhood Environmental Education, 7(1), 26.