ابراهیمیپور، قاسم؛ و پیشقدم، محترم (1394). نظریه فرهنگی ابنمسکویه. دوفصلنامه علمی-پژوهشی دین و سیاست فرهنگی، 2(4)، 106-125.
ابنمسکویه (1374). جاویدان خرد. (بهروز ثروتیان و تقیالدین محمد شوشتری، مترجمان). تهران: مؤسسه فرهنگ کاوش.
ابنمسکویه (1375). کیمیای سعادت. (ابوالقاسم امامی و میرزا ابوطالب زنجانی، مترجمان). تهران: انتشارات نقطه.
ابنمسکویه (1369). تجاربالامم (جلد 1). (ابوالقاسم امامی، مترجم). تهران: انتشارات سروش.
باقری، خسرو (1395). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی (جلد 2). تهران: انتشارات مدرسه.
باقری، خسرو (1398). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی (جلد 1). تهران: انتشارات مدرسه.
باقری، خسرو (1389). رویکردها و روشهای پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
چنگی آشتیانی، مهری (1397). انسانشناسی از منظر کانت و ملاصدرا. نشریه فلسفه تحلیلی، 14(34)، 133-154.
خادمی، عینالله (1391). چیستی سعادت از منظر مسکویه. مجله فلسفه و کلام اسلامی. 48(2)، 61-82.
خسروپناه، عبدالحسین؛ و میرزایی، رضا (1389). چیستی انسانشناسی. فصلنامه انسانپژوهی دینی. 7(24). 35-56.
داودی، محمد (1391). سیر تکاملی الگوی خودتربیتی منشأ و نقد آن. دوفصلنامه علمی- پژوهشی تربیت اسلامی، 7(15)، 37-64.
دهقان سیمکانی، رحیم (1398). تحلیل همزادی اخلاق و تمدن در نگرش طبیعتگرای مسکویه رازی. فصلنامه اخلاق وحیانی، 7(2)، 98-118.
راستیان، ابراهیم؛ و شریعتزاده، مهدی (1403). سازماندهی محتوای برنامه درسی بر اساس واکاوی مفهوم علم در نگاه جان دیویی و علامه طباطبایی. فصلنامه علمی علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 12(26)، 100-79.
رستمی، افشین؛ و غلامی، حسین (1388). نگاه شرقشناسان روس بر ایدههای تربیتی مفاخر علم و ادب ایران. پژوهش زبانهای خارجی،14 (51)، 43-54.
رهبر، امین؛ بنیاردلان، اسماعیل؛ منطقی، گلناز؛ و فسایی، زهرا (1399). نمودهای زیباییشناسی در اندیشه ابنمسکویه. آموزههای فلسفه اسلامی. دانشگاه علوم اسلامی رضوی. 15(27)، 141-166.
ساجدی، علیمحمد؛ و دراییتبار، هاجر (1395). سعادت از منظر ارسطو و ابنمسکویه رازی. فصلنامه علمی- ترویجی اخلاق، 6(21)، 123-158.
سلیمی نوه، اصغر؛ و پوررضا قلی، مریم (1396). تبیین نظری حب در اندیشه اخلاقی ابنمسکویه و ابنحزم. پژوهشنامه مذاهب اسلامی، 4(8)، 63-83.
صادقی شهپر، علی (1389). درآمدی بر خداشناسی، جهانشناسی و انسانشناسی ابنعربی. عرفانیات در ادب فارسی (ادب و عرفان (ادبستان)، 2(5)، 9-23.
قاسمی نیائی، فاطمه؛ اسمعیلی، معصومه؛ و باقری، فریبرز (1401). تدوین الگوی مشاوره رشدی با تأکید بر سیر زمانی رشد و ابعاد مسئولیت فرد بر اساس آرای اندیشمندان مسلمان. دوفصلنامه علمی علوم تربیتی از دیدگاه اسلام. مقاله پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع)، 10(19)، 71-106.
کشتی آرای، نرگس؛ و سلطانینژاد، نجمه (1393). اسلامیسازی مدارس براساس نظریه بازگشت به خود استاد مطهری. فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی، 15(24)، 1-11.
کلاین، ام.اف (1383). الگوهای طراحی برنامه درسی. (محمود مهر محمدی، مترجم و پدیدآورنده). تهران: بهنشر.
کمالی گوکی، محمد؛ و شکوری، ابوالفضل (1398). رویکرد گادامری به کرامت انسان در اندیشه ابوعلی مسکویه: درسهایی برای جامعه امروز. فصلنامه علمی- پژوهشی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان، 9(2)، 57-91.
منتقمی فروزان، مصطفی (1391). تبیین نظری محبت و دوستی در اندیشه اخلاقی ابنمسکویه. فصلنامه علمی- پژوهشی دانشگاه قم، 13(3)، 182-204.
موسوی، سیده فاطمه (1395). شاخصهای پیشتحولی کودک در فرایند گذار کسب فضیلتهای اخلاقی. فصلنامه اخلاق وحیانی، 4(10)، 101-128.
مهدیخانی، علی؛ عارفی، محبوبه؛ و جعفری، اسماعیل (1403). نظام تربیتی غزالی؛ مبانی، اصول، ارکان و ساختار. فصلنامه علمی علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 12(25)، 99-138.
نجفزاده، رضا (1391). ابوعلی مسکویه و خرد سیاسی چند آوایی. جستارهای سیاسی معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 3(2)، 115-144.
الوندیان، معصومه؛ و بداشتی علیاله (1398). انسانشناسی از دیدگاه ابنسینا. فصلنامه علمی –پژوهشی پژوهشهای اعتقادی- کلامی، 9(33)، 73-90.
Anwar S. & Tobroni T. (2023). The Relevance of Ibnu Miskawaih’s Educational Thought to the Present Moral Education Curriculum. An Interdisciplinary Journal of Human Theory and Praxis, 6(1), 138-150.
Arbani .W(2019) Akhlak Education According to Ibnu Miskawaih (EducationEpistemology Perspective). Attarbiyah: Journal of Islamic Culture and Education. 4(1), 21-40.
Berber, Z. B; Baserer, D; & Dombayci, Me. Ali (2022). Montessori Method of Education in Terms of Philosophical Anthropology. International Journal of Progressive Education, 18 (2) ,249-258.
Collins, J ,W.& O'Brien, N, P. (2003). The Greenwood Dictionary of Education. Greenwood PressWestport, Connecticut London.
Dolgun A, Seyfettin A, Aydin H (2021). An Evaluation Constructivist Approach in High School Teaching Process: A Scale Development and Validation. Athens Journal of Education, 8( 2), 181-196.
Donaldson, J. L., & Franck, K. (2021). Developmental evaluation for extension programs. The Journal of Extension, 59(4), 10-28.
Haji Othman M.K et all (2022). Language of expert consensus: The indicator of student outcome according to Ibn Miskawayh’s theory using Fuzzy Delphi Technique application. Journal of Language and Linguistic Studies, 18(1), 59-79.
Harahap.A (2017). education based on Ibnu. Miskawaih thought. International Journal on Islamic Educational Research, 1(1),1-14.
Mohd Nasir, O (2016). Islamic Social Ethics: An Analysis of Miskawayh’s Thought. European Journal of Multidisciplinary Studies, 1(1), 81-87.
Morsy. Z (1995). thinkers on education (vol 3). by the United Nations Educational.
Supriyadi et al(2024). Inclusive learning in higher education: anthropology and critical consciousness lens. Journal of Education and Learning, 18( 1), 209-216.
Zainuddin.A(2021) The Concept of Ibnu Miskawaih Moral Education for Students. Journal kajian ilmu-ilmu keislaman, 7(1), 63-80.