1
مبانی تعلیم وتربیت دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی دانشگاه شیراز
2
کارشناسی ارشد اموزش ابتدایی بخش مبانی تعلیم وتربیت دانشگاه شیراز
3
گروه مبانی تعلیم و تربیت دانشگاه شیراز
10.30497/esi.2024.246364.1782
چکیده
هدف پژوهش حاضر تبیین دیدگاه معلمان ابتدایی و متخصصان تعلیم و تربیت از نقش آموزه-های دینی در تربیت شهروندی دانشآموزان درسال تحصیلی 1401-1402 بود. پژوهش در رویکرد کیفی به شیوه تحلیل مضمون انجام گرفت. مشارکت کنندگان پژوهش معلمان دوره ابتدایی شهرستان مرودشت و متخصصان تعلیم وتربیت دانشگاه شیراز بودندکه باتوجه به نوع پژوهش بصورت هدفمند (۱۴ معلم ابتدایی و6 متخصص تعلیم و تربیت ) با شیوه معیار اشباع انتخاب گردیدند. داده های پژوهش از طریق مصاحبه نیمه ساختارجمع آوری گردید. روش تجزیه و تحلیل داده ها تحلیل مضامین مصاحبه های انجام شده بر اساس روش(اترایداسترلینگ، 2001) بود که منجر به شناسایی مضامین فراگیر، سازمان دهنده و پایه گردید. بمنظور بررسی اعتبار یافته ها از روش ساخت مسیر ممیزی و مطابقت دادن بااعضا استفاده گردید. نتایج به دست آمده حاصل از تحلیل مصاحبه ها شامل 124 مضمون پایه(ارتقا امیدواری، امانتداری، رازداری، پرهیز از قضاوت عجولانه، احترام وادب، حفظ محیط زیست، رعایت قوانین کشور، امربه معروف و نهی از منکر، توجه به سلامت روح و جسم و.....)؛ شش مضمون سازمان دهنده سطح یک شامل(اعتقادی-عبادی-اخلاقی؛اجتماعی-سیاسی؛اقتصادی-حرفهای؛زیباییشناختی-هنری؛ زیستی-بدنی و علمی-فناورانه) متناسب با ساحت های سند تحول بنیادین و18 مضمون سازمان دهنده سطح دوبرمبنای طبقه بندی هر ساحت در سه بعدشناختی، عاطفی و رفتاری ودرنهایت یک مضمون فراگیر باعنوان دین و شهروندی گردید یافته های بدست امده حاصل از تحلیل مصاحبه ها در خصوص نقش دین در تربیت شهروندی حاکی از نگاه جامع و عمیق آموزه های دینی در چگونگی تربیت شهروندی هم از بعد فردی هم از بعد اجتماعی بود که ضرورت دارد مورد توجه متخصصان، معلمان، برنامه ریزان و والدین قرارگیرد.
البرزی, محبوبه, غفاری سلوکلویی, وحید, & خوشبخت, فریبا. (1403). نقش آموزه های دینی در تربیت شهروندی دانشآموزان : تبیین دیدگاه معلمان و متخصصان تعلیم و تربیت. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, (), -. doi: 10.30497/esi.2024.246364.1782
MLA
محبوبه البرزی; وحید غفاری سلوکلویی; فریبا خوشبخت. "نقش آموزه های دینی در تربیت شهروندی دانشآموزان : تبیین دیدگاه معلمان و متخصصان تعلیم و تربیت", علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, , , 1403, -. doi: 10.30497/esi.2024.246364.1782
HARVARD
البرزی, محبوبه, غفاری سلوکلویی, وحید, خوشبخت, فریبا. (1403). 'نقش آموزه های دینی در تربیت شهروندی دانشآموزان : تبیین دیدگاه معلمان و متخصصان تعلیم و تربیت', علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, (), pp. -. doi: 10.30497/esi.2024.246364.1782
VANCOUVER
البرزی, محبوبه, غفاری سلوکلویی, وحید, خوشبخت, فریبا. نقش آموزه های دینی در تربیت شهروندی دانشآموزان : تبیین دیدگاه معلمان و متخصصان تعلیم و تربیت. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, 1403; (): -. doi: 10.30497/esi.2024.246364.1782