هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تطابق برنامه درسی قصد شده و اجرا شده دروس تعلیم و تربیت اسلامی در رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه اساتید و دانشجومعلمان بود. روش پژوهش بر مبنای هدف کاربردی و بر اساس روش گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل تمامی اساتید دروس تعلیم و تربیت اسلامی و دانشجومعلمان ورودی 1399 و 1400 رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی اقلید بود. در بخش اساتید از روش نمونهگیری سرشماری استفاده و تمامی اساتید (12 نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. در بخش دانشجومعلمان، از 425 دانشجومعلمان محصل در دروس تعلیم و تربیت اسلامی، 200 نفر با روش تصادفی ساده به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. وضعیت برنامه درسی اجرا شده با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و فرم مشاهده رفتار مدرسان بررسی شد. دادههای جمع آوری شده با کمک شاخصهای آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد در مجموع میزان مطابقت مولفههای اهداف، محتوا، روشهای تدریس و شیوه ارزشیابی برنامه درسی قصد شده دروس تعلیم و تربیت اسلامی با برنامه درسی اجرا شده از دیدگاه اساتید و دانشجومعلمان کمتر از حد متوسط بوده است. از نظر اساتید و دانشجویان مولفه ارزشیابی در درس اسناد، قوانین و سازمان آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران و مولفه اهداف در درس نقش اجتماعی معلم از دیدگاه اسلام میانگین بالاتر از حد متوسط را نشان دادند. همچنین در درس فلسفه تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران از نظر اساتید تنها مولفهی محتوا میانگین بیشتر از حد متوسط را نشان داد.
افتخاری, حجت. (1403). بررسی میزان تطابق برنامه درسی قصد شده و اجرا شده دروس تعلیم و تربیت اسلامی در رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, (), -. doi: 10.30497/esi.2024.246426.1787
MLA
حجت افتخاری. "بررسی میزان تطابق برنامه درسی قصد شده و اجرا شده دروس تعلیم و تربیت اسلامی در رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان", علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, , , 1403, -. doi: 10.30497/esi.2024.246426.1787
HARVARD
افتخاری, حجت. (1403). 'بررسی میزان تطابق برنامه درسی قصد شده و اجرا شده دروس تعلیم و تربیت اسلامی در رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان', علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, (), pp. -. doi: 10.30497/esi.2024.246426.1787
VANCOUVER
افتخاری, حجت. بررسی میزان تطابق برنامه درسی قصد شده و اجرا شده دروس تعلیم و تربیت اسلامی در رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, 1403; (): -. doi: 10.30497/esi.2024.246426.1787