نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم وتربیت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
2 دانشیار گروه فلسفه تعلیم وتربیت ، دانشگاه خوارزمی ، تهران ، ایران ( نویسنده مسئول ) .
3 دانشیار گروه فلسفه تعلیم وتربیت، دانشگاه خوارزمی، تهران ، ایران.
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
این مقاله برگرفته از پایاننامه کارشناسی ارشد خانم نسترن علیزاده در رشته فلسفه تعلیم وتربیت در دانشگاه خوارزمی است که به روش کیفی و با روش تجربه زیسته انجام شده است.
آیریس، یاب (1396). کلیدهای آموختن خدا به کودک. (مسعود حاجیزاده، مترجم)، تهران: نشر صابرین.
احمدی کلاتهخونی، بیبی مرضیه؛ و خواجوی راد، ابوالفضل (1393)، خشت اول؛ روشهای خلاق آموزش مفاهیم دینی به کودکان. تهران: انتشارات ضریح آفتاب.
اخوی، ابراهیم (1392). بایستههای انتقال مفهوم خدا به کودکان در رسانه ملی. تهران: اداره کل پژوهشهای اسلامی رسانه.
اشرفی سلطان احمدی، زینب؛ کیهان، جواد؛ ملکی آوارسین، صادق؛ و یاری حاج عطالو، جهانگیر. (1400). طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت دینی در دوره پیشدبستانی. مسائل کاربردی تعلیموتربیت اسلامی، 6 (1)، 7-31.
باهنر، ناصر. (1390). آموزش مفاهیم دینی همگام با روانشناسی رشد. تهران: شرکت چاپ و نشر بینالملل سازمان تبلیغات اسلامی.
پایدارفرد، آرزو؛ و شفیعی، فاطمه (1398). نقش و جایگاه هنر تذهیب قرآنی در تربیت دینی کودکان و نوجوانان. فصلنامه تربیت اسلامی، 29 (14)، 55-31.
تمیمی آمدی، عبدالواحد بن محمد (1410ق). غررالحکم و درر الکلم. قم: نشر دارالحدیث.
جلائی نوبری، فاضل؛ و جلائی نوبری، حسین (1401). روشهای یاددهی خداباوری نهاد خانواده به کودکان. مجله دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی، 5(55).
جوکار، میثم (1402). مطالعه و بررسی اهمیت آموزش مفاهیم دینی به کودکان. پنجمین همایش ملی پژوهشهای حرفهای در روانشناسی و مشاوره با رویکرد از نگاه معلم حوزه علمیه محمدیه، فیروزآباد.
حیدری، آذر؛ و بیابانی، زهرا (1392). چگونگی بیان مفهوم خدا برای کودکان 3 تا6 سال و شیوه پاسخگویی به پرسشهای کودکان درمورد خدا. مجله کودک، نوجوان و رسانه، 2(7)، 55-75.
خادمی، عزت (1370). درک کودکان دبستانی از مفاهیم دینی. فصلنامه تعلیم و تربیت، پاییز و زمستان (27)، 93-115.
زرسازان، عاطفه (1396)، واکاوی مؤلفههای تعلیم در تبیین آموزههای وحی در سیره رضوی، فصلنامه فرهنگ رضوی، 18 (5)، 95-63.
سجادی، سید نسرین (1388). آموزش مفاهیم اخلاقی به کودکان. (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
صالحی، اکبر؛ و حسنی، شهربانو (1396). تبیین پدیدارنگاری فلسفه تربیتی عبادت (نماز) از دیدگاه معلمان و اولیای دانشآموزان، دوفصلنامه علمی علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، دانشگاه، امام صادق، 5(8)، دانشگاه امام صادق. 59-79.
طباطبایی، سید محمدحسین (1374).تفسیر المیزان. (سید محمدباقر موسوی همدانی، مترجم) (ج1)، قم: انتشارات اسلامی.
عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمدسعید؛ فقیهی، ابوالحسن؛ و شیخزاده، محمد (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین. اندیشه مدیریت راهبردی، 5(2)، 198-151
فیضاللهی، محمد (1401). درک کودکان مقطع ابتدایی از خداوند در مسیر آموزش با توجه به نظریه پیاژه. پژوهشنامه فلسفه دین. 20 (1)، 173-180.
کرسول، جان (1402). پویش کیفی وطرح پژوهش، (روایت پژوهی، پدیدارشناسی، نظریه داده بنیاد و...) (حسن داناییفرد و حسین کاظمی، مترجمان) (ویراست 2)، تهران: انتشارات صفار.
کردی، سید بهاره؛ و فرقانی اوزرودی، محمدباقر (1400). امکانپذیری آموزش مفهوم خدا به دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی شهرستان بابل. پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی، 1 (2)، 7-23.
کریمیان، عباس؛ موسوی مهر، سید محمد؛ و باقرزاده، اصغر (1400). شیوههای تقویت خداباوری کودک در تلویزیون، فصلنامه علمی رسانه دیداری – شنیداری، دوره پیاپی (40)، 29-5.
مکارم شیرازی، ناصر (1374). تفسیر نمونه (جلد 16)، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
محمدی ریشهری، محمد (1389). منتخب میزان الحکمه، (حمیدرضا شیخی، مترجم)، قم: مؤسسه انتشاراتی دارالحدیث.
مکیلانی، حسین؛ درانی، کمال؛ و صالحی، کیوان (1397). تحلیل پدیدارشناسانه باورهای دینی دانشآموزان و ارائه راهکارهایی برای کاهش چالشها و آسیبهای موجود. دو فصلنامه علمی-پژوهشی دین و ارتباطات، 25(1)، 157-192.
نوروزی، مرسده؛ و سپهریان آذر، فیروزه (1395). مقایسه نظریه ذهن، مفهوم خدا و مفهوم میهن در بین کودکان دارای سبکهای فرزندپروری متفاوت، فصلنامه شناخت اجتماعی، دوره 5 (1)، 83-99.
نوذری، محمود (1404). ارزیابی کارآمدی نظریهای فطری آموزش دین در سامان بخشی به فرایند تربیت دینی در نظام تعلیم و تربیت رسمی. فصلنامه علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، دانشگاه امام صادق، 13(28)، 43-67.