مؤلفه‌های سازنده دانشگاه اسلامی: یک پژوهش فراترکیب

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار بخش مدیریت، دانشگاه شیراز، فارس، ایران

2 دکتری بخش مدیریت، دانشگاه شیراز، فارس، ایران

چکیده

دانشگاه‌های اسلامی به‌عنوان نهادهای کلیدی در جوامع اسلامی، نقشی محوری در تربیت نخبگان، ارتقای دانش علمی و تقویت ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی ایفا می‌کنند. باوجود اهمیت این نهادها، فقدان چارچوبی جامع برای شناسایی مؤلفه‌های سازنده دانشگاه اسلامی وجود دارد. این پژوهش با هدف تدوین مدلی جامع و نظام‌مند برای شناسایی مؤلفه‌ها و مقوله‌های تشکیل‌دهنده دانشگاه اسلامی انجام شده است. مطالعه حاضر در دو مرحله اجرا شد: در مرحله نخست، با استفاده از روش فراترکیب، 63 مؤلفه کلیدی از مطالعات پیشین استخراج، و در 9 مقوله اصلی طبقه‌بندی شد. در مرحله دوم، با بهره‌گیری از تکنیک دلفی و مشارکت خبرگان دانشگاهی، مؤلفه‌ها اعتبارسنجی، اصلاح، و با افزودن 11 مؤلفه جدید تکمیل شدند. یافته‌ها نشان دادند مقوله‌های مدیریت و ساختار سازمانی، آموزش ‌و پژوهش، اخلاق و عدالت، اجتماعی و فرهنگی، نظام‌های مالی و پاداش، توسعه و بهبود مداوم، ارتباطات و تعاملات بین‌المللی، دانشجویان و اساتید و فضای دانشگاه و محیط در شکل‌گیری دانشگاه اسلامی نقش مهمی دارند. یافته‌های پژوهش چارچوبی منسجم، مبتنی‌بر شواهد علمی و اجماع خبرگان ایرانی ارائه می‌دهد که می‌تواند به‌عنوان راهنمایی برای سیاست‌گذاری، مدیریت و ارزیابی دانشگاه‌های اسلامی مورد استفاده قرار گیرد. این چارچوب می‌تواند به برنامه‌ریزی راهبردی، توسعه دینی در دانشگاه‌ها و بهبود عملکرد دانشگاه‌های اسلامی کمک کند.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Constructive Components of the Islamic University: A Meta-Synthesis Study

نویسندگان [English]

  • Mohammad Hossein Ronaghi 1
  • Javad Nazarian Jashnabadi 2
1 Associate Professor, Department of Management, Shiraz University, Fars, Iran
2 PhD, Department of Management, Shiraz University, Fars, Iran
چکیده [English]

Islamic universities, as key institutions in Muslim societies, play a pivotal role in nurturing elites, advancing scientific knowledge, and reinforcing ethical and cultural values. Despite their significance, a comprehensive framework for identifying the constructive components of Islamic universities remains lacking. This study aims to develop a systematic and integrative model to identify the indicators and categories constituting Islamic universities. The research was conducted using a two-stage approach. In the first stage, a meta-synthesis method was employed to extract 63 key indicators from previous studies, which were then classified into nine main categories. In the second stage, the Delphi technique and the participation of academic experts were used to validate, refine, and supplement the indicators with 11 new items. The results showed that management and organizational structure, education and research, ethics and justice, social and cultural, financial and reward systems, continuous development and improvement, international communications and interactions, students and professors, and the university atmosphere and environment play an important role in the formation of an Islamic university. The findings present a coherent framework based on empirical evidence and expert consensus, which can serve as a guide for policy-making, management, and evaluation of Islamic universities. This framework can support strategic planning, foster new research, and enhance the performance of Islamic universities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islamic Management
  • Islamic University
  • Meta Synthesis
  • Delphi
 ابوالمعالی، خدیجه؛ و گودرزی، مهدی (1393). تبیین معنای زندگی بر اساس تصور از خدا و اضطرابِ مرگ در دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 2(3)، 5-24.
doi: 10. 0497/edus. 015.57479
احمدی، آزاده؛ دلگشائی، یلدا؛ شیرزاد کبریا، بهارک؛ و حمیدی‌فر، فاطمه (۱۴۰۲). شناسایی و واکاوی عوامل مؤثر بر اقتصاد دانش‌محور در آموزش عالی در دانشگاه‎های آزاد اسلامی استان تهران. فصلنامه علمی - پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. ۱۱ (۴۳)،۱۰۵-۱۲۰.
ادیب، یوسف؛ و سرداری، مرضیه (1393). پدیدارشناسی تجارب دانشجویان از برنامه درسی پنهان در دروس معارف اسلامی. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 2(3)، 113-130.
افتخاری، حجت؛ و افتخاری، جابر (1403). بررسی میزان تطابق برنامۀ درسی قصدشده و اجراشدۀ دروس تعلیم و تربیت اسلامیِ رشتۀ علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 12(27)، 67-98.
 doi: 10.30497/esi.2024.246426.1787
باقری کراچی، امین؛ عباس‌پور، عباس؛ و آقازاده، احمد (1391). طراحی الگوی شایستگی‌های دانش‌آموختگان دانشگاه اسلامی برای خدمت محوری و تأمین نیازهای جامعه. مدیریت در دانشگاه اسلامی، 1(3)، 503-520.
تابان، محمد؛ خیری، علیرضا؛ رحیمی پردنجانی، حسن؛ و صیدی، فریده (1393). بررسی رابطه بین سرمایه فکری و خلاقیت در دانشگاه اسلامی. مدیریت در دانشگاه اسلامی، 31 115-128.
جوان‌بخش، مرجان؛ فضل‌الهی قمشی، سیف‌اله؛ و ابوالقاسمی، محمود (1399). ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های شایستگی‌های مدیران دانشگاه تمدن‌ساز اسلامی از دیدگاه اساتید مدیریت و اساتید تمدن اسلامی. مدیریت در دانشگاه اسلامی، 9(2(، 349-374.
حاجی‌پور، الهام؛ شمس‌الدینی، مریم؛ و حسنی کریم‌آباد، اشکان (1397) ویژگی‌های محصول دانشگاه تراز انقلاب اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری، نخستین جشنواره تالیفات علمی برتر علوم انسانی اسلامی جایزه ویژه علامه جعفری،   
https://civilica.com/doc/922805
حیدری، سمیرا (1394). تبیین مفهوم «خواندن» در سطح دانشگاه: نقدی بر دیدگاه کریستوفر وینچ از منظر دیدگاه اسلامی عمل. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 3(5)، 103-120.
 doi: 10.30497/edus.2016.57802
رضائی ورمرزیار، فروزان؛ و شرفی، محمود (۱۴۰۱). مؤلفه‌ها و شاخص‌های دانشگاه اسلامی در اندیشه امام خمینی. رهیافت‌های نوین مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی، ۲(۴)، ۱-۴۷.
رونقی، محمدحسین؛ زین‌الدین، سارا؛ و علم بلادی، سپهر (1398). شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر پیاده‌سازی مدیریت دانش با استفاده از روش فراترکیب، نشریه کتابداری و اطلاع رسانی، 22(3)، 112-135.
رونقی، محمدحسین؛ و دهقانی، مسعود (1399). ارائه چارچوب پذیرش گردشگری الکترونیک با استفاده از روش فراترکیب. گردشگری و توسعه، 9(4)، 49-61.
شکربیگی، نرگس؛ مروتی، سهراب؛ و قاسمی، یارمحمدی (1396). بررسی جایگاه سرمایه اجتماعی در دانشگاه اسلامی از منظر قرآن کریم. مدیریت در دانشگاه اسلامی، 6(1)، 79-102.
عباسی شاه‌کوه، مهدی؛ و شریعتی، شهروز (1398). جاهلیت مدرن و الزامات تضمنی ایجاد دانشگاه اسلامی. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 23(3 (پیاپی 80))، 395-414.
عقیلی، پرستو سادات؛ و باقرپور، معصومه (1401). تأثیر آموزش خودنظارتی با رویکرد مراقبۀ اسلامی بر امنیت روانی و پایبندی مذهبی در دانشجویان. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 10(18)، 261-285.
 doi: 10.30497/esi.2022.242816.1533
کریمی، وجیهه؛ و نوه ابراهیم، عبدالرحیم (1399). تحلیل و تبیین تأثیر مؤلفه های مدیریتی، ساختاری و نگرشی فرهنگ بر تولید علوم انسانی در دانشگاه اسلامی: بررسی وضع موجود در دانشگاه پیام نور.  علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 8(14)، 97-120.
 doi: 10.30497/edus.2020.75329
مانیان، امیر؛ و رونقی، محمدحسین (1394). ارائه چارچوب جامع پیاده‌سازی بازاریابی اینترنتی با استفاده از روش فراترکیب. مدیریت بازرگانی، 7(4)، 901-920.
محمدیان، محمود؛ و رونقی، محمدحسین (1390). تکنیک‌ها و استراتژی‌های ارتقای برند (چاپ 2)، تهران: نشر مهربان.
معینی‌فر، محدثه؛ و معینی‌فر، مریم (1399). ریزش‌ها و رویش‌های حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 24(2 (83 پیاپی))، 417-438.
مهرآورگیگلو، شهرام (1400). شناسایی مؤلفه‌های دانشگاه تمدن‌ساز ایرانی‌اسلامی: یک مطالعه فراترکیب. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 25(1 (پیاپی 86))، 132-153.
موسوی، فرانک (1395). سیاست‌گذاری تحقق دانشگاه اسلامی با تأمل بر دیدگاه امام خمینی(ره). پژوهشنامه متین، 18(73)، 127-143.
میرزامحمدی، محمدحسن؛ و صحبت‌لو، علی (1386). اهداف دانشگاه اسلامی. دانشگاه اسلامی، 11(1)، 6-16.
نظریان جشن‌آبادی، جواد؛ پویا، علیرضا؛ و باقری، روح‌اله (1402). ارائه مدلی برای سیاست‌گذاری بودجه در برنامه‌های ارتباط دانشگاه با جامعه با رویکرد پویایی‌شناسی سیستم (مورد مطالعه: دانشگاه فردوسی مشهد). چشم‌انداز مدیریت صنعتی، 13(1)، 9-40.
نعمتی، محمدعلی؛ و موسوی امیری، سیده طیبه (1398). تدوین الگوی مؤلفه‌های مؤثر بر تحقق دانشگاه‌پژوهی در دانشگاه اسلامی. مدیریت در دانشگاه اسلامی، 8(17)، 81-102.
 Doi: 10.30497/edus.2015.57484
Abdoulaye, K. (2002). Research trends in library and information science at the International Islamic University Malaysia. Library Review51(1), 32-37.
https://doi.org/10.1108/00242530210413922
Ahmad, K.، & Fontaine, R. (2011). Islamic leadership at the international Islamic University Malaysia. International Journal of Economics, Management and Accounting, 19(2), 1-10.   https://doi.org/10.31436/ijema.v19i2.179
Al Shobaki, M. J., & Naser, S. S. A. (2016). Decision support systems and its role in developing the universities’ strategic management: Islamic university in Gaza as a case study. International Journal of Advanced Research and Development, 1(10), 33–47. https://www.advancedjournal.com/
Alanazi, A. F., Alghamdi, R. A. N., Alhokail، S. O., Jailan, A. M., Aljaser, A. A., Alkanhal, A., & Jailan IV, A. M. (2024). Exploring the Enigmatic Link: Unraveling the Relationship Between Obesity and Cigarette Smoking Among Diverse College Students at Imam Mohammed Ibn Saud Islamic University in Riyadh, Saudi Arabia. Cureus, 16(3). DOI: 10.7759/cureus.56158
Alferjany, A. A. M., Salama, A. A.، Amuna, Y. M. A., Al Shobaki, M. J., & Naser، S. S. A. (2018). The relationship between correcting deviations in measuring performance and achieving the objectives of control-the Islamic University as a model. International Journal of Engineering and Information Systems (IJEAIS), 2(1), 74-89. Retrieved from: https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01695427
Amir, A. N. (2019). A Islamization and the Vision of the International Islamic University. BITARA International Journal of Civilizational Studies and Human Sciences, 2(2), 74-82. Retrieved from: https://bitarajournal.com/index.php/bitarajournal/article/view/53
Assa'idi, S. D. (2021). Religious Education Curriculum in Indonesian Islamic University in the Digital Age: Incepting Thematic Alquran of Fadlur Rahman. Journal of Social Studies Education Research,، 12(3), 294-311. Retrieved from: https://jsser.org/index.php/jsser/article/view/3507
Azizaha, Y. N., Rijalb, M. K.، Rumainurc, U. N. R., Pranajayae، S. A., Ngiuf, Z., Mufidg, A., & Maui, D. H. (2020). Transformational or transactional leadership style: Which affects work satisfaction and performance of Islamic university lecturers during COVID-19 pandemic. Systematic Reviews in Pharmacy, 11(7), 577-588. DOI:10.31838/srp.2020.7.82
Darmadji, A., Prasojo, L. D., Riyanto, Y., Kusumaningrum, F. A., & Andriansyah, Y. (2018). Publications of Islamic University of Indonesia in Scopus Database: a bibliometric assessment. COLLNET Journal of Scientometrics and Information Management, 12(1), 109-131. https://doi.org/10.1080/09737766.2017.1400754
El_sawalhy, E. Y., Kassim, E. A., Aqel، A.، & Abu Amuna، Y. M. (2021). Technology Business Incubators-TBIs Role in Promoting Freelancing Concept in Gig Economy'Case Study: Islamic University Incubator BTI'. International Journal of Academic Management Science Research (IJAMSR) ISSN, 40-52. Retrieved from: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3817065
Haron, H., Ramli, N. M., Jamil, N. N., & Rahman، A. R. A. (2022). Values in an Islamic University in Malaysia: Analysis from western and Islamic perspectives. The Journal of Muamalat and Islamic Finance Research, 86-105. https://doi.org/10.33102/jmifr.v19i1.415
Ichsan, I. Z., Rahmayanti, H., Purwanto, A., Sigit, D. V., Ali, A., Kurniawan, E., & Rahman, M. M. (2020). COVID-19 Outbreak on Environment: Profile of Islamic University Students in HOTS-AEP-COVID-19 and PEB-COVID-19. Online Submission, 5(1), 167-178. https://doi.org/10.24042/tadris.v5i1.6283
Jouda, A. A., Ahmad, U. N. U., & Dahleez, K. A. (2016). The impact of human resource management practices on employees performance: The case of Islamic University of Gaza in Palestine. International Review of Management and Marketing, 6(4), 1080-1088. Retrieved from https://www.econjournals.com/index.php/irmm/article/view/3404
Miftahuddin, M., Azni, A.، Mujahidin, A., Anwar, K., & Anwar, A. (2022). Moderation At Islamic University in Riau Province: a reviewed case. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 14(3), 3829-3840. DOI: 10.35445/alishlah.v14i
3.1805
Mohamadabadi, T. A., Nazarian-Jashnabadi, J., Daryani, M. A.، Al-Rashid, M. A., & Campisi, T. (2025). Factors affecting online customer experience of food delivery services during crisis: TISM and Delphi techniques. Sustainable Futures, 9, 100408. https://doi.org/10.1016/j.sftr.2024.100408 /
Mohammadian, M & Ronaghi M.H. (2010). Brand Promotion Strategies and Techniques, Tehran: KetabeMehraban press.
Muafiah, E., Mumtaz, N. M., & Maharani, S. (2023). Leadership style and educational quality at state islamic university. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 15(1), 399-410. DOI:10.35445/alishlah.v15i1.2453
Mudra, H. (2023). Responses and preferences of rural Islamic university EFL learners for written corrective feedback. Englisia: Journal of Language, Education, and Humanities, 11(1), 163-183. https://doi.org/10.22373/ej.v11i1.17943
Nezhad, M. Z., Nazarian-Jashnabadi, J., Mehraeen، M., & Rezazadeh, J. (2024). PERAM: An Efficient Readiness Assessment Model for the Banking Industry to Implement IoT–A Systematic Review and Fuzzy SWARA Methods. Journal of Intelligent Decision Making and Information Science, (1), 120-155. DOI:10.59543/jidmis.v1i.12617
Nuryanta, N. (2018). The implementation of strategic management on competitive advantage in Islamic University of Indonesia (UII) Yogyakarta. Indonesian Journal of Interdisciplinary Islamic Studies (IJIIS), 1-30. https://doi.org/10.20885/ijiis/vol2.iss1.art1
Purwanto,، A. (2020). Effect of hard skills, soft skills, organizational learning، and innovation capability on Islamic university lecturers’ performance. Systematic Reviews in Pharmacy. https://ssrn.com/abstract=3986845.
Ronaghi, M. H., Zeinodinzadeh, S., & Alambeladi, S. (2019). Identification and ranking the factors affecting the knowledge management implementation using Metasynthesis Method. Library and Information Sciences, 22(3), 112-135. DOI: 10.30481/ijlis.2019.183033.1553
Sandelowski, M., & Barroso, J. (2003). Toward a metasynthesis of qualitative findings on motherhood in HIV‐positive women. Research in nursing & health, 26(2), 153-170. DOI: 10.1002/nur.10072
Siddiq, A. (2023). Reforms on Islamic Education in Indonesia (A Case of Pesantren, Madrasah، and Islamic University). Shibghoh: Prosiding Ilmu Kependidikan UNIDA Gontor1, 67-78. Retrieved from https://ejournal.unida.gontor.ac.id/index.php/shibghoh/article/view/9220
Zimmer, L. (2006). Qualitative meta‐synthesis: a question of dialoguing with texts. Journal of advanced nursing, 53(3), 311-318. doi: 10.1111/j.1365-2648.2006.03721.x.
Zuhri, F. (2019). Evaluation of Lecturer Performance (Reviewed from Certification and Work Experience in the Sulthan Thaha Syaifuddin State Islamic University Jambi). Dinasti International Journal of Management Science, 1(1), 12-21. https://doi.org/10.31933/dijms.v1i1.21
 
 
 
 
 
 
 
  • تاریخ دریافت: 12 آذر 1403
  • تاریخ بازنگری: 13 اسفند 1403
  • تاریخ پذیرش: 31 تیر 1404
  • تاریخ اولین انتشار: 01 مهر 1404
  • تاریخ انتشار: 01 مهر 1404